Koningsdag 2019: badeendjesrace voor het goede doel: Stichting Vaarwens

Op zaterdag 27 april organiseerde Rotaryclub Groningen Noord een badeendjesrace voor haar goede doel: Stichting Vaarwens. Filmtrailers.

Stichting Vaarwens is een vrijwilligersorganisatie die zich sinds 2007 inzet om mensen die palliatief zijn (uitbehandeld) een onvergetelijke vaardag te bezorgen met hun vrienden en familie op het water. De vaardagen worden uitgevoerd met het schip ‘Meander V’, een ex-loodsboot, en zijn kosteloos voor de zieke en de naasten.

De stichting heeft geen overhead en drijft op (inmiddels ongeveer) 90 vrijwilligers, aangestuurd door het bestuur en de oprichters Inge de Graaf en Evert Stel. Inmiddels zijn er 633 vaardagen geweest. Het huidige schip is het privé-schip van de initiatiefnemers die er tevens op wonen. Dit brengt beperkingen met zich mee in het aantal vaardagen. Daarnaast is het aantal aanvragen gegroeid en overschrijdt dit de beschikbaarheid.

Stichting Vaarwens wil daarom een nieuw en eigen schip aanschaffen, dat volledig toegankelijk is voor de zieke gasten, of ze nu bedlegerig zijn of in een elektrische rolstoel zitten. Met de opbrengsten van de badeendjesrace steunen we de bouw van dit nieuwe schip. Het gaat daarbij om een verstelbare toegangslaadklep op de achterzijde van het nieuwe schip. Daarmee kunnen patiënten veilig aan bord gebracht worden, of ze nu bedlegerig zijn of in een elektrische rolstoel zitten. Daarnaast gaan we voor het mogelijk maken van een aantal vaardagen. Voor € 5,- per lot doet u mee! De nummers van de winnende eenden worden na de race op deze plaats gepubliceerd.

De badeendjesrace vond plaats op Koningsdag, zaterdag 27 april, om 15.30 uur in het water van het Boterdiep naast hotel 't Gemeentehuis in Bedum. Dit gebeurde in samenwerking met de Oranjevereniging Bedum, die tegelijkertijd een ballenrace organiseert waarvan de opbrengst ten goede komt aan haar goede doel. Met dank aan de brandweer Bedum, die voor het opspuiten zorgde.

De uitslag van welke eenden als eerste bij de finish waren volgt binnenkort op deze plek. Hierover kunt u contact opnemen met Paul Ganzeboom, via e-mailadres pnganzeboom@ziggo.nl.